A 2016-ban harmadik alkalommal meghirdetett KÖSZ! Programra összesen 204 pályamunka érkezett idén, ezekből 77-et tudott díjazni a kuratórium több mint 20 millió forint értékben. Ismerkedjen meg részletesebben idei támogatottainkkal!

 

 

Aranykapu Közművelődési Közhasznú Alapítvány

 

Szervezet neve: Aranykapu Közművelődési Közhasznú Alapítvány Települése: Győr Tevékenységi terület: kulturális és közösségi
Résztvevő diákok létszáma: 60 fő
Teljesített közösségi szolgálatos óraszám: 20 óra/fő
Partneriskolák: Krúdy Gyula Gimnázium és Két Tanítási Nyelvű Középiskola, Deák Ferenc Közgazdasági és Informatikai Szakközépiskola

 

Mátyás király udvarában - építő játszótér

 

Második éve szervezett nyári táborokat az Aranykapu Közművelődési Közhasznú Alapítvány Győrben a 6-12 éves gyerekeknek. A táborok kapcsán Mátyás király korába kalandoztak: a gyerekek a közösségi szolgálatos diákok segítségével felépítették a korabeli élet egy-egy kiemelten fontos épületét raklapokból és más faanyagokból. Mindhárom táborban közel 120 gyerek vett részt.

A tábor létrejöttében és lebonyolításában fontos szerepet vállaltak a gimnazista segítők. Egyikük, Bálint így mesélt a táborról: ?Nekem nagyon tetszett a tábor hangulata, hogy a gyerekek megtanultak a szerszámokkal bánni. Sőt nekem is hatalmas tapasztalatszerzés volt, ezelőtt én sem fúrtam, csavaroztam. A gyerekek meg nagyon jól érezték magukat.?

Az önkéntesek a táborokra egy játékfoglalkozás, egy kézműves foglalkozás és egy próbaépítés segítségével készültek. Fontos szerepet vállalt a táborban, Dr. Cseh Tamás, építész, aki megtanította a gyerekeket, hogyan kell magukra, a másikra, és a szerszámokra vigyázni.

Tamás második éve segít önkéntesként az Aranykapu Közművelődési Közhasznú Alapítvány nyári táboraiban. Bár tavaly, a közösségi szolgálat miatt, kötelességből jelentkezett, egy nap munka után összebarátkozott a csapattal és a gyerekekkel. Idén már barátságból, szabadidejében ment el segíteni.

Az építő játszótér koncepciója az élményszerű pedagógián alapszik. A tábor célja, hogy a gyerekek megismerjék a régi korok kultúráját, mesterségeit, szokásait, játékait. A cselekvés kulcsszerepű ennél a célcsoportnál, mert ez a korosztály azon túl, hogy szeret alkotni, a tevékenységen keresztül könnyebben is tanul, ismereteket szerez és így a tábor során számos képességüket is fejlesztik. Emellett a gyerekek megtanulnak csoportként együttdolgozni. Ebben segítették őket az önkéntes diákok.

 

 

 

 

Kontúr Közhasznú Egyesület

 

Szervezet neve: Kontúr Egyesület
Települése: Budapest Tevékenységi terület: sport- és szabadidős tevékenység
Résztvevő diákok létszáma: 15 fő
Teljesített közösségi szolgálatos óraszám: 20 óra/fő
Partneriskolák: Széchenyi István Kereskedelmi Szakközépiskola

 

IKSZ a hátrányos helyzetű gyermekekért - Diákok bevonása a Kontúr Egyesület Hős utcai projektjébe

 

A Kontúr Egyesület 2010-ben az ELTE-ről indult, egy pártfogói csoport tagjai úgy gondolták, hogy önkéntes munkájukat ? fiatalkorú bűnelkövetők mentorálását ? egyesületi formában végzik tovább. Egyik fontos programjuk helyszíne a Hős utca, Budapest X. kerületének egy közel 1000 fős szegregátumban.

A helyi zárt közösségben élő gyerekeknek szerveznek szabadidős programokat: kirándulást, sportfoglalkozást, alkotótábort. Ebbe vonták be a Szociális Cirkuszt is, akik megismertették a gyerekekkel a zsonglőreszközök használatát. Céljuk, hogy a Hős utcai gyerekek meg tudják magukat mutatni - akár előadásokkal, szerepléssel -, ők miben jók és, hogy a Hős utcai gyerek is lehet valamiben tehetséges. Ezeknek a programoknak azért van nagy jelentőségük, mert a környékbeli fiatalok erősen hátrányos helyzetűek.

 

 

Az iskolai közösségi szolgálatos diákokat először 2014 nyarán vonták be nyári alkotótáboruk megszervezésébe, azóta is együtt dolgoznak. A diákok szívesen vesznek részt a programokon, segítik a lebonyolítást. Volt, hogy ők fociztak a kicsikkel. És amikor megjelentek idősebb helyi fiatalok ők is beálltak. Az egyesületnek eddig nem sikerült megszólítani ezt a korosztályt, ezt kifejezetten az IKSZ-es fiúknak köszönhetik.

A diákok eleinte tartottak az új helyzettől, végül aztán annyira belejöttek, és olyan jól érezték magukat, hogy alig lehetett elhozni őket a programok helyszínéről. Kinyílt számukra egy másik világ, és úgy láttak rá társadalmi problémákra, hogy észrevétlenül belehelyezkedtek az ott élők helyzetébe. Lehetőségük volt végiggondolni, mi az, hogy nélkülözés. Jobban megértették, miért agresszív egy hat éves gyerek. Segít a megértésben az is, hogy minden program végén volt egy levezető kör, ahol átbeszélték a benyomásokat. A szolidaritás és az alázat mindnyájunkban nőtt az élmények hatására.

 

 

 

 

ZONTA Club Veszprém

 

Szervezet neve: ZONTA Club
Települése: Veszprém
Tevékenységi terület: sport- és szabadidős tevékenység
Résztvevő diákok létszáma: 29 fő
Teljesített közösségi szolgálatos óraszám: 20 óra/fő
Partneriskolák: Lovassy László Gimnázium

 

Törődés, odafigyelés, gondoskodás!


A veszprémi Zonta Club és a Lovassy László Gimnázium 28 közösségi szolgálatos diákja sport- és játékvetélkedőt szervezett enyhén szellemi sérült, továbbá down kóros és autista gyermekek számára, hogy a gyerekek szabadidejüket olyan tevékenységgel tölthessék, ami szórakoztató és egyben fejlesztő hatású.

A projekt célja az volt, hogy az összefogás fontosságának tudatára ébressze a megvalósításba bevont diákokat, hogy közben önkéntes munkájukkal a rászoruló, hátrányos helyzetű kisebb gyermekek, diákok segítségére lehetnek. Az iskolai közösségi szolgálat során a diákok közvetlenül találkozhatnak nehéz sorsokkal, élethelyzetekkel anyagi, szociális, mozgáskorlátozottságból adódó valamint tanulási nehézségekkel. A fiatalok a közvetlen találkozás során érzékennyé válhattak egy-egy problémára és egyben mögötte megismerhették az embert, az elesettséget és az önkéntesség fontosságát.

Az idén 20 éves Zonta Club fiatal művészek, tehetségek, rászorulók támogatásával foglalkozó jótékonysági szervezet. Veszprém civil életében tevékenyen részt vesznek, mint kulturális rendezvényszervezők.

 

 

 

 

SZIKE Közéleti és Kulturális Kezdeményezések Köre

 

Szervezet neve: SZIKE Közéleti és Kulturális Kezdeményezések Köre
Települése: Százhalombatta
Tevékenységi terület: kulturális és közösségi
Résztvevő diákok létszáma: 44 fő
Teljesített közösségi szolgálatos óraszám: 8 óra
Partneriskolák: Széchenyi István Szakközépiskola és Gimnázium Arany János Általános Iskola és Gimnázium

 

Közös alkotás, közös öröm!

 

Az Ifjúsági Műhelyt alapító SZIKE Közéleti és Kulturális Kezdeményezések Köre már közel 30 éve aktívan formálja a százhalombattai fiatalok kulturális életét. Szerves tagjai a helyi képzőművészeti gyermek- és felnőttképzésnek, valamint sok éve biztosítanak alkotóműhelyt az ott élők számára. Számos kiállítást, nyári tábort, zenei estet és más kulturális eseményt szerveztek az évek során.

Három helyszínen is dolgoztak a százhalombattai diákok az Ifjúsági Műhely által szervezett önkéntes projektben: a Széchenyi István Szakközépiskola két külső falrészét festették le a fiatalok Regős Ágnes képzőművész-tanár vezetésével. A diákok tervei alapján koncentrikus körökkel, különböző síkidomokkal és axonometrikus ábrákkal színesedett az iskola. Eközben párhuzamosan a Kodály Zoltán sétány 2-4. szám alatti társasház északi oldalának lábazatáért az Arany János gimnázium diákjai feleltek. A felületet közel harminc éve egy korábbi százhalombattai szakkör vezetője és diákjai festették le először. Remélik, hogy a Varga László képzőművész tervei alapján készült új alkotás is örömére szolgál majd az arra járóknak és a házban lakóknak.

 

 

A Kodály sétány 10-12-es számú társasház oldalát is megszépítették a fiatalok. Az ott látható alkotás volt Százhalombattán az első, iskolások által készített falfestmény, amit a másikhoz hasonlóan, ugyancsak 1987-ben az egykori Paletta szakkör tagjai készítettek. A projekt keretében Fazekas Levente képzőművész-tanár közreműködésével felújították, kiegészítették és korszerűsítették a falfestményt. A diákoknak nagy élményt adott a projekt, hiszen legtöbbjük még sosem festett falra, sőt nagy részük az általános iskolai rajzórákat leszámítva sem festett. Emellett izgalmas volt számukra, hogy élőben találkozhattak a falak tervezőivel, a művészekkel, és közösen dolgozhattak velük. Ezáltal közelebb kerülhettek a modern művész fogalmához, melyről általában hamis kép alakul ki a diákokban.

 

 

 

 

Európalánta Közhasznú Egyesület

 

Szervezet neve: Európalánta Közhasznú Egyesület
Települése: Budapest
Tevékenységi terület: környezet- és természetvédelmi
Résztvevő diákok létszáma: 20 fő
Teljesített közösségi szolgálatos óraszám: 20 óra/fő
Partneriskolák: Budenz Általános Iskola és Gimnázium

 

Kalandok az Élményösvényen

 

Az Európalánta Közhasznú Egyesület 2010-ben jött létre azzal a céllal, hogy a fiatal - elsősorban az óvodás és kisiskolás - generációkat megszólítva, olyan eszközöket, lehetőségeket a bocsássanak rendelkezésükre, amivel maguk is öntevékeny részesei lehetnek a saját jövőjük és társadalmi szerepük alakításának.

 

 

A KÖSZ! Program által támogatott projektjükben egész napos szabadtéri programok kíséretében adták át az Érzékek ösvényét a Ferenc-hegyen. A rendezvényen közel 160 óvodás és kisiskolás gyereknek szervezett az Egyesület a természetjárás szeretetét és a zöld gondolatok elültetését segítő programokat. A bábelőadással induló esemény lehetőséget adott az Érzékek ösvénye végigjárására, ahol a különböző állomásokon Mimó és Csipek, a két környezettudatos mesehős vezette végig az érdeklődőket egy történet segítségével. Az állomások különböző módon hívták interakcióra a résztvevőket. Emellett a gyerekek a Kukatúra társasban tehették próbára a szelektív-hulladékgyűjtéssel kapcsolatos tudásukat, az újrahasznos kézműves foglalkozáson tavaszi virágokat készíthettek meglepő anyagokból, tárgyakból.

A nagyszámú óvodás és kisiskolás élményekben gazdag programját 30 közösségi szolgálatot teljesítő középiskolás segítette, akik a Berzeviczy Gergely Közgazdasági és Kéttannyelvű Külkereskedelmi Szakközépiskola és Gimnázium valamint a Budenz József Általános Iskola és Gimnázium diákjai közül érkeztek. A diákok a rendezvény előkészítéseként felújították az Élményösvényt és megtanulták az egyes állomásokat, hisz a tanösvényen is ők vezették végig a gyerekeket.

 

 

 

 

 

Budapest Bike Maffia

 

Szervezet neve: Budapest Bike Maffia
Települése: Budapest
Tevékenységi terület: szociális és jótékonysági
Résztvevő diákok létszáma: 50 fő
Teljesített közösségi szolgálatos óraszám: 20 óra/fő
Partneriskolák: Berzsenyi Dániel Gimnázium

 

Budapest Bike Maffia Önkéntes programja

 

A Budapest Bike Maffia egyesület olyan civilekből áll, akik innovatív módon végeznek közvetlen segítő munkát az arra rászorulóknak. A szervezetet fiatal kerékpárosok hívták életre 2011 karácsonyán. Szeretnék elérni, hogy változzon a szegényekkel és hajléktalanokkal szembeni negatív attitűd és növekedjen az empátia. A támogatott projektben 50 diák vett részt.

A közösségi szolgálatot teljesítő diákok többféle tevékenységből választhattak, illetve többféle tevékenységben is részt vehettek: adománygyűjtés a Szimpla Piacon majd az adományok kiszállítása a VII. kerületi nagycsaládoknak; közösségi főzés ugyanitt; állatmenhely program, egyéb önkéntes adományok fogadása és rendszeres kiszállítása. Az önkéntesek a programok előtt interaktív előadásokon vettek részt, ahol megismerték a szociális ellátó rendszereket, hogy megtudják a különböző problémák esetén hova lehet fordulni. Emellett az előadások célja a gondolatébresztés is volt, hogy a diákok halljanak az alapvető emberi jogokról, és hogy később véleményüket is kialakítsák a témában.

 

 

 

 

Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület

 

Szervezet neve: Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület
Települése: Debrecen
Tevékenységi terület: környezet- és természetvédelmi
Résztvevő diákok létszáma: 15 fő
Teljesített közösségi szolgálatos óraszám: 20 óra/fő
Partneriskolák: Debreceni Szakképző Centrum Könnyűipari Szakképző Iskola és Speciális Szakiskola. Debreceni Szakképző Centrum Mechwart András Gépipari és Informatikai Szakközépiskola. Medgyessy Ferenc Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola

 

"Az én megállóm"

 

A Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület 2008 óta, a térségben egyedüliként foglalkozik a közösségi közlekedés népszerűsítésével, és a döntéshozatali folyamatokban az utas-érdekvédelemmel. Céljuk, hogy a közösségi szolgálatos fiatalok munkájukkal és példamutatásukkal jobban sajátjuknak érezzék, és jobban megbecsüljék a közterületen elhelyezett eszközöket, épületeket.

Az egyesület által szervezett program előkészítése során felmérést végeztek, hogy milyen, az egyesület céljainak és alaptevékenységének megfelelő önkéntes feladatokra van igény a diákok, illetve a debreceni lakosok részéről. Ennek eredményét felhasználva éltek a KÖSZ! Program adta lehetőségekkel és elindították ?Az én megállóm!? című programot, amelynek célja, hogy a megállóhelyeket, vasútállomásokat szebbé, egyedivé, otthonosabbá tegyék felhívva ezzel a figyelmet a közösségi közlekedés fontosságára.

 

 

A diákok a közösségi szolgálat keretében lefestették a debreceni vasútállomáson az I. és II. vágány közötti életvédelmi kerítést. A diákoknak lehetősége nyílt saját maguk által tervezett grafikák elkészítésére is, amelyeket molinókra festve a két vágány közötti kerítésre függesztettek ki. A rajzokon Debrecen nevezetességei, valamint közösségi közlekedéssel kapcsolatos járművek kerültek megörökítésre.

Emellett a diákok a debreceni Dorottya utca autóbusz-megállóhelyen lévő fedett utasváró felújításában is segítettek. Az utasváró oldalfaláról eltávolították a leváló régi festékdarabokat, felvették a harcot a kisebb rozsdafoltokkal majd átfestették váró oldalfalát kívülről és belülről. A program minden várakozást felülmúlt: a meghirdetést követően egyre népszerűbb lett. Összesen hét iskola 44 diákja vett részt a feladatok megvalósításában, akiknek személyenként 11-25 órányi közösségi szolgálat elvégzését tudta biztosítani az egyesület. Ez összesen több mint 500 órányi közösségi szolgálat teljesítését jelenti. Az elvégzett feladatok, a közös munka mind az egyesület tagjai, mind a diákok számára hasznos volt, hiszen mindannyian új tapasztalatokkal gazdagodtak.

 

 

 

Para-fitt Sportegyesület

 

Szervezet neve: Para-fitt Sportegyesület
Települése:
Budapest
Tevékenységi terület:
sport- és szabadidős tevékenység
Résztvevő diákok létszáma:
15 fő
Teljesített közösségi szolgálatos óraszám:
22 óra/fő
Partneriskolák:
Berzsenyi Dániel Gimnázium

 

Nyílt örökbefogadás

 

A Para-fitt Sportegyesület tanítványai különböző fogyatékossági szindrómával rendelkező gyermekek és fiatalok. A mindennapi oktatás és ellátás keretében ezek a gyerekek nem jutnak lehetőséghez, hogy kortársaikhoz hasonlóan rendszeres mozgásban és tartalmas szabadidős tevékenységben vegyenek részt. A ?Fogadj örökbe egy osztályt!? program keretében a Berzsenyi Dániel Gimnázium iskolai közösségi szolgálatot végző diákjaival közösen különböző helyszíneken színes programokat szerveznek az egyesület tanítványai számára.

Többek között a Cipők a Duna-parton nevű holokauszt emlékműhöz sétáltak a fogyatékkal élő gyerekek és az iskolai közösségi szolgálatot végző diákok. A sétát két, a Berzsenyi Dániel Gimnáziumban tanuló diák vezette, akik számára érdekes feladat volt elmagyarázni az értelmi fogyatékos gyerekek számára a holokauszt eseményeit, a történelmet, hisz ezeknek a fiataloknak más az absztrakciós szintje. Segítette őket, hogy a gyerekek korábban már jártak a budapesti gettóban, így tudták mihez kötni a hallottakat. Az alkalmon közel 30 fő vett részt.

A közösségi szolgálatot végző fiatalok számára is különleges tapasztalat volt ez az alkalom, hisz ők készítették elő és vezették a sétát, ezáltal is fejlesztve tudásukat a témáról, és növelve empátiájukat, szolidaritásukat a fogyatékos emberek irányában. A diákok és a fogyatékkal élők emellett közösen néztek meg több kiállítást, színházba mentek és kutyát sétáltattak egy állatmentő egyesületnél.

 

 

 

 

Természet- és Környezetvédelmi Polgárőr Egyesület

 

Szervezet neve: Természet- és Környezetvédelmi Polgárőr Egyesület
Települése: Budapest
Tevékenységi terület: környezet- és természetvédelmi
Résztvevő diákok létszáma: 81 fő
Teljesített közösségi szolgálatos óraszám: 3-18 óra
Partneriskolák: Sashegyi Arany János Általános Iskola és Gimnázium Than Károly ÖKO Iskola, Móricz Zsigmond Gimnázium, Csík Ferenc Gimnázium, Petőfi Sándor Gimnázium, Bláthy Ottó Titusz Műszaki Szki.

 

A Természet- és Környezetvédelmi Polgárőr Egyesület azzal a céllal alakult meg 2011-ben, hogy a polgárőrségen belül legyen egy szakértői csapat, aki kimondottan a környezet-és természetvédelemmel foglalkozik. Az Egyesület kiemelt feladatának tartja a környezeti nevelésben való részvételt, valamint a természetvédelmi és környezetvédelmi károkozások, szabálysértések, bűncselekmények megelőzését, az illegális hulladék lerakók felszámolását.

A projekt keretében a közösségi szolgálatos diákok két védett természeti területen, a Budai Sas-hegyen és a Budai természetvédelmi körzet XII. kerületi részein végeztek természet- és környezetvédelmi feladatokat. Az adott területeken szemetet szedtek, gyomtalanítottak, és mesterséges madárodúkat készítettek és helyeztek ki, emellett a kijelölt turista utakat is karbantartották, azaz az utat járhatóvá tették, a padokat, erdei bútorokat, esőbeállókat, szemét tárolókat újrafestették.

 

 

 

Új Város Alapítvány

 

Szervezet neve: Új Város Alapítvány
Települése: Budapest
Tevékenységi terület: kulturális és közösségi
Résztvevő diákok létszáma: 20 fő
Teljesített közösségi szolgálatos óraszám: 9-20 óra/fő
Partneriskolák: Kőbányai Szent László Gimnázium

 

Kultúrák találkozása

 

Kultúrák találkozása címmel szervezett programot az Új Város Alapítvány Budapesten, amelyben a déjtári családi napközi roma gyermekei és budapesti magyar és roma kisiskolások ismerhették meg jobban egymás kultúráját.

 

 

Az egynapos találkozónak a budapesti VIII. kerületi Németh László Általános Iskola volt a házigazdája, amely egész éves multikulturális projektjét is zárta ezzel a programmal. A produkciók sorát az iskola diákjai nyitották meg népdalcsokorral és néptáncbemutatóval. Őket a Józsefvárosi Zeneiskola növendékei ének, cimbalom és ütős bemutatója követte. Ezután lépett a tornaterem képzeletbeli színpadára a meghívott vendég, a Dejtári Ceferino Ház családi napközije. A 12 fős gyerekekből és fiatalokból álló csapat először "Fekete-fehér" címmel a magyar-roma barátságot és minden eltérő kultúra közötti barátkozás lehetőségét bemutató zenés pantomim produkciót vitt színre. Majd gyors átöltözés után igazi fergeteges cigánytánc előadást mutattak be, amelyet közös tánctanulás követett.

 

 

A Kultúrák találkozása c. program a Békeháló nemzetközi nevelési program koncepciójára épülve jött létre. Ez az olasz eredetű pedagógiai kezdeményezés 2008 óta van jelen Magyarországon, több általános és középiskola kapcsolódott már hozzá. Célja minden esetben, hogy a résztvevő gyerekek jobban megismerjék egymás kultúráját, szokásait, barátságok épüljenek közöttük. A békére és szolidaritásra nevelő program Magyarországon elsősorban a magyar-roma kultúrák közötti párbeszédet próbálja elősegíteni. A program lebonyolításában a Kőbányai Szent László Gimnázium diákjai segédkeztek így teljesítve közösségi szolgálatukat. A diákok tervezték meg az alkalom logóját, segítettek a program előkészítésében is. Az egyik diák így mesélt a programról: "A közösségi munka bennem általánosan jó érzéseket vált ki, de ez más olt. Ez egy olyan különleges alkalom volt, amin nem csak dolgozni kellett, hanem a munka közben megismerhettük más emberek kultúráját."

 

 

 

Baptista Integrációs Központ

 

Szervezet neve: Baptista Integrációs Központ
Települése: Budapest
Tevékenységi terület: szociális és jótékonysági
Résztvevő diákok létszáma: 15 fő
Teljesített közösségi szolgálatos óraszám: 20 óra/fő
Partneriskolák: Kövessi Erzsébet Baptista Szakközépiskola, Szakiskola és Gimnázium

 

A Baptista Integrációs Központ (BIK) a hajléktalanok alapvető szükségleteinek biztosítása, beilleszkedésük segítése mellett fontosnak tartja az önkéntesekkel való hatékony együttműködést. Ezért a BIK olyan programot kívánt szervezni vendéglátást tanuló középiskolásoknak, melyben a diákok és a rászorulók kölcsönösen hatással vannak egymásra, oda-vissza tanulnak egymástól valamit. Ennek jegyében a BIK vendéglátást tanuló diákokkal közösen főzött ételt hajléktalanok átmeneti szálláshelyein, a BIK telephelyein. A diákok így hajléktalanoknak segíthettek, miközben teljesítették az érettségihez szükséges Iskolai Közösségi Szolgálatukat, melyhez a KÖSZ! 2015 Program nyújtott anyagi támogatást.

 

 

A"Használd a szakmád!" című pályázatot a Kövessi Erzsébet Baptista Szakközépiskola, Szakiskola és Gimnázium kiválasztott diákjaival valósítottak meg a BIK munkatársai. A pályázat első részében a vendéglátást tanuló diákok elkészítettek egy 15-20 egészséges és költséghatékony receptből álló füzetet, melyet a Baptista Integrációs Központ 500 példányban sokszorosított és osztott szét az ellátottak között. A program második részében az intézmény különböző telephelyein a receptfüzetből kiválasztott egy-egy ételt készítettek el, mutattak be és osztattak ki az ellátottak között a diákok, valamint az egészséges életmódról tartottak előadást. Az elkészített magyaros étel bácskai rizses hús és palócleves volt.

 

 

A program a résztvevők beszámolója szerint az ellátottak és a diákok mindennapjaiba is új színt vitt. A tanulók és az átmeneti szálló lakói nyitottan fogadták egymást, hamar megtalálták a közös hangot, beszélgetést kezdeményeztek egymással. A hajléktalanok, akik többségében csak a túléléshez szükséges feltételeket tudják megteremteni, különleges társaságot kaptak a nekik főző diákok személyében. A diákoknak pedig lehetőségük nyílt megismerni az ellátottak mindennapjait: több lakó beengedte a szobájába a fiatalokat, így közvetlen lakókörnyezetüket is láthatták.

 

 

 

Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület

 

Szervezet neve: Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület
Települése: Debrecen
Tevékenységi terület: kulturális és közösségi
Résztvevő diákok létszáma: 47 fő
Teljesített közösségi szolgálatos óraszám: 25 óra/fő
Partneriskolák: Debreceni SZC Könnyűipari Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Szakiskolája, Debreceni SZC Povolny Ferenc Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Szakiskolája, Kós Károly Művészeti Szakgimnázium és Kollégium

 

A közösségi közlekedés nem csak az új évezredben gyökeresen átalakuló autóipar és mobilitás miatt aktuális társadalmi téma, hanem a városi együttélés és biztonság szempontjából is. A Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület olyan programot hívott életre, amelyen keresztül az Iskolai Közösségi Szolgálatukat teljesítő középiskolás diákok érdeklődésüknek megfelelő feladatokat találhattak ki. A program célja, hogy a diákok a feladatokon keresztül játékosan tanítsák fiatalabb társaikat, és népszerűsítsék a közösségi közlekedést is. A diákoktól a program szervezői azt kérték, hogy a játékokat az óvodás korosztályra szabva valamilyen formában jelenítsék meg a tömegközlekedést.

A pályázat három középiskolával partnerségben született meg ?Játékos közlekedés!? címmel, melynek eredményeként több játékot is terveztek a középiskolások az óvodáskorúak számára. ?Gyerekektől gyereknek? mottóval adták át a Debreceni Egyetem Óvodájában és a Lehel Utcai Óvodában a közlekedéssel kapcsolatos játékokat, melyhez a játékokon szereplő grafikákat részben a diákok tervezték és festették meg a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület szervezésében. Az óvodás gyermekek már részben felnőtt, de hozzájuk hasonló iskolás tanulóktól nagy örömmel fogadták a játékokat, a könnyed program pedig hozzájárult ahhoz, hogy később felelősen vezető és közlekedő felnőttekké váljanak.

A Debreceni SZC Povolny Ferenc Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Szakiskolájának diákjai faanyagból játszható vasúti terepasztalt és kirakós játékok alapanyagait készítették elő. Az alapanyagok és hobby dekor anyagok felhasználásával pedig a Kós Károly Művészeti Szakgimnázium és Kollégium diákjai készre munkálták és megfestették a játékokat.

Szintén a pályázat keretében 2016 nyarán a Debreceni SZC Könnyűipari Szakképző Iskolája és Speciális Szakiskolája diákjai közösségi szolgálatuk keretében ovisoknak szóló, mesés témájú rajzokat terveztek, majd saját maguk felfestették a Homokkerti Pitypang Óvoda két termének belső falaira. A rajzokon az óvoda jelképei, mesefigurák és közösségi közlekedéssel kapcsolatos járművek, vonatok kerültek megörökítésre.

A programokon több mint negyven diák vett részt, ez összesen több mint 500 órányi közösségi szolgálat teljesítését jelenti, melyet a KÖSZ! 2015 Program segítségével valósítottak meg.

 

 

 

Jószolgálati Otthon Közalapítvány

 

Szervezet neve: Jószolgálati Otthon Közalapítvány
Települése: Dunaújváros
Tevékenységi terület: szociális és jótékonysági
Résztvevő diákok létszáma: 20 fő
Teljesített közösségi szolgálatos óraszám: 20 óra/fő
Partneriskolák: Dunaújvárosi SZC Lorántffy Zsuzsanna Szakközépiskolája, Szakiskolája és Kollégiuma

 

A divat az igényes, esztétikus megjelenés, külsőnk rendben tartása mellett az esélyegyenlőség és érzékenyítés társadalmilag hasznos eszköze is lehet. Ezt bizonyította a Jószolgálati Otthon Közalapítvány, akik fogyatékkal élő fiatalok számára szerveztek divatbemutatót Dunaújvárosban, melybe a Lorántffy Szakközépiskolával közös pályázatuk eredményeként közösségi szolgálatukat végző diákokat is bevontak. Munkájukhoz a KÖSZ! 2015 Program adott támogatást.

 

 

Az "Egyenlő eséllyel a divat világában" mottóval meghirdetett bemutatót megelőző felkészülés célja volt a közös érzékenyítés, az elfogadás-befogadás érzésének megélése a kiválasztott középiskola tanulóinak aktív részvételével. A program szervezői arra is törekedtek, hogy a fogyatékkal élő fiatalok új ismeretekhez, jó tippekhez jussanak a modern, előnyös öltözködés és helyes sminkelés témáiban. Az előzetes tervezés és ruhakészítés során a fiatalok közösen alakították ki a produkció programját, ahol a Jószolgálati Otthon fiataljai elmondták, milyen ruhát, sminket, frizurát szeretnének.

 

 

Az ehhez kapcsolódó ruhavarrásban, fodrászatban, kozmetikai kezelésben és sminkkészítésben a diákok aktív szerepet vállaltak. A ruhákat egy nyári gyakorlaton készítették el, a díszítésben az alapítvánnyal és diákokkal együtt dolgoztak, a kiegészítőket is közösen fűzték, festették.

Egy a programban résztvevő diák így számolt be közösségi szolgálatos élményeiről: "Köszönök mindent! Köszönöm, hogy megismerhettem azokat az embereket, akikre mindig emlékezni fogok, és büszke lehetek rájuk, mert súlyos betegségük ellenére is vidám és boldog emberek. (...) ezek az alkalmak életre szóló élmények voltak, és biztos vagyok benne, hogy lesz még ilyen. Annyi szeretetet kaptam tőlük, hogy én is sokkal boldogabb lettem. A divatbemutató fantasztikus volt, (...) nagyon örültem, hogy ennyi örömet okozhattam, és én is ennyi örömet kaptam."

 

 

Egy másik diák így fogalmazta meg tapasztalatait: "Fantasztikusan éreztem magamat velük és sokat tanultam tőlük. Megtanultam azt, hogy hogyan kell tiszta szívből szeretni minden előítélet nélkül. Azt, hogy mindennek van jó oldala, és fontosabb azzal foglalkozni, mint a szomorú dolgokkal, mert így boldogabb életet élhetünk. A megbocsátásról is sokat tanultam, hogy ne ítélkezzünk ok nélkül, hanem igenis ismerjük meg a másikat mielőtt akármit mondanánk róla."

 

 

Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület

 

Szervezet neve: Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület
Települése: Budapest Tevékenységi terület: szociális és jótékonysági
Résztvevő diákok létszáma: 25 fő
Teljesített közösségi szolgálatos óraszám: 30 óra/fő
Partneriskolák: Budapest II. Kerületi II. Rákóczi Ferenc Gimnázium

 

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület "Fiatalos lendület" című projektje azt tűzte ki célul, hogy a halmozottan hátrányos helyzetű, beteg és hajléktalan emberek számára diákok bevonásával szabadidős programokat valósítson meg. Ezzel a nehéz sorsú, meggyötört, társadalomból kirekesztett emberek számára szeretetteljes közösségi légkört teremtettek a mindennapokban.

Az érzékenyítő foglalkozások után először a Befogadás Háza Hajléktalanok Átmeneti Szállójának Foglalkoztatójában találkoztak a fiatalok és az intézmény lakói egy kreatív programon, ahol egy életfát készítettek el közösen. Erre az életfára kerültek fel a következő alkalommal készült portréképek.

 

A szabadidős programokon a fiatalok elkísérték a hajléktalan embereket a Sziklakórházba, a Fővárosi Állat- és Növénykertbe, egy hajókirándulásra, és közös bográcsozáson is részt vettek. A diákok külön kérésére egy plusz alkalmat is szervezett a Magyar Máltai Szeretetszolgálat, ahol megajándékozták egymást a diákok és lakók. A diákok az önkéntes munkájuk során megismerhették a hajléktalan emberek mindennapjait, illetve a segítő szakemberek munkáját. A projekt sikerét jelzi, hogy az egyik diák jelezte, a projekt letelte után is szeretne visszajárni segíteni.

 

 

Egy diák így foglalta össze a programon szerzett tapasztalatait: "Ez a program remek lehetőséget nyújtott a szociális érzékünk fejlesztésére. Bepillantást kaptunk a Máltai Szeretetszolgálat mindennapjaiba. A programok kreatívak és szórakoztatóak voltak. Olyan emberek megismerését tette lehetővé, akikkel a program nélkül sohasem találkoztunk volna. Nagy öröm volt részt venni egy ilyen programsorozatban"

Egy másik diák is a közösségi szolgálat hasznosságáról számolt be: "Nagyon pozitív az a törekvés, hogy a közösségi szolgálat órái alatt olyan tapasztalatokkal gazdagodjunk, amik bevezetnek egy problémakörbe, amivel magunktól soha nem foglalkoznánk? Azok a programok, amiken a két csoport rákényszerült a kommunikációra, sokkal építőbbek voltak, mert egyedül nem nagyon tudjuk, hogy hogyan is kell közeledni ilyen elszeparálódott személyekhez"

 

 

Szárnyaskerék Kulturális Egyesület

 

Szervezet neve: Szárnyaskerék Kulturális Egyesület
Települése: Miskolc Tevékenységi terület: kulturális és közösségi
Résztvevő diákok létszáma: 5 fő
Teljesített közösségi szolgálatos óraszám: 20 óra/fő
Partneriskolák: Dunaújvárosi SZC Lorántffy Zsuzsanna Szakközépiskolája, Szakiskolája és Kollégiuma

 

A Miskolci Szárnyaskerék Kulturális Egyesület programjával a tánc nyelvén akarta megszólítani, összefogni és közösséggé formálni a különböző korosztályú iskolásokat. A pályázatban kitalált, havonta megrendezett táncházi programnak a miskolci VOKE Vörösmarty Mihály Művelődési Ház adott otthont, a megvalósítást a KÖSZ! 2015 Program támogatta.

A Szárnyaskerék Kulturális Egyesület projektjét a Dunaújvárosi SZC Lorántffy Zsuzsanna Szakközépiskolája, Szakiskolája és Kollégiumával és a Lévay József Református Gimnázium és Diákotthonnal szoros együttműködésben valósította meg. Az egyesület célja az volt, hogy a közösségi önkéntes szolgálatba bevont középiskolás fiatalok közelebb kerüljenek a kisgyermekekhez, fejlődjön pedagógiai érzékenységük és rendezvényszervezési tapasztalatokkal gyarapodjanak.

 

 

A táncolni tudó középiskolások a mini-mentor szerepben segítettek a kicsiknek elsajátítani a tánclépéseket. Az önkéntes tevékenység részeként a rendezvényeket megelőzően a tanulók városszerte népszerűsítették az eseményt elektronikus úton, plakátok kihelyezésével, szórólapozással és felkeresték az általános iskolákat, hogy minél több gyermek hírt kapjon a programról. A programon keresztül a kisiskolások gyakorlatban ismerhették meg a hazai tánckultúrát, új diáktársaikat és a közösséghez tartozás érzését.

 

Opera Közhasznú Egyesület

 

Szervezet neve: Opera Közhasznú Egyesület
Települése: Debrecen
Résztvevő diákok létszáma: 20 fő
Teljesített közösségi szolgálatos óraszám: 27 óra/fő
Partneriskolák: Humán Fejleszt?k Kollégiuma

 

Debrecen Bike Maffia

 

Az 1998-ban megalakult Opera Közhasznú Egyesület Debrecen Bike Maffia című nagyprojektjét 20 középiskolás diákkal tervezi megvalósítani. Célcsoportjuk a közterületen, nem szállón élő hajléktalanok, legfontosabb eszközük a kerékpár, mellyel kiszállítják az ételt a hajléktalanok számára. Jelenleg 70-80 személyt tudnak ellátni egy-egy kiszállítás alkalmával. A program az előkészület, ételkészítés, ételek csomagolása és az ételek kiszállításának folyamataként épül fel. A toborzást a már jelenleg is velük dolgozó középiskolásokon keresztül végzik - ők segítenek szórólapozni, s bevonni új középiskolásokat, érzékenyítve ezzel a fiatal generációt.

 

 

 

 

Vakok és Gyengénlátók Integráló és Sportegyesülete

 

Szervezet neve: Vakok és Gyengénlátók Integráló és Sportegyesülete
Települése: Eger, Tisza-tó
Résztvevő diákok létszáma: 16 fő
Teljesített közösségi szolgálatos óraszám: 21 óra/fő
Partneriskolák: Eszterházy Károly Egyetem Gyakorló Iskolája

 

KÖSZ, hogy tekerünk!

 

Az egri Vakok és Gyengénlátók Integráló és Sportegyesülete 2002-ben alakult azzal a céllal, hogy a térség látássérültjeinek beilleszkedését segítse a sporttal. KÖSZ, hogy tekerünk! című nagyprojektjük célkitűzése, hogy látássérült emberek számára tandem túrát szervezzenek a Tisza-tó körül kialakított kerékpárúton. Programjukba és annak megtervezésébe is bevonják az együttműködő középiskolákat, ahol már korábban is tartottak bemutatókat. Az iskolai közösségi szolgálatos tanulók feladatai: a szervezés, kerékpározás lebonyolítása és a pihenőpontokon való segítés, szervizelés.

 

 

 

Zöld-híd Halasi Környezetvédők Egyesület

 

Szervezet neve: Zöld-híd Halasi Környezetvédők Egyesület
Települése: Kiskunhalas
Résztvevő diákok létszáma: 38 fő
Teljesített közösségi szolgálatos óraszám: 20 óra/fő
Partneriskolák: Kiskunhalasi Bibó István Gimnázium

 

"Zöld lépések" - Fókuszban az újrahasznosítás

 

A kiskunhalasi Zöld-híd Halasi Környezetvédők Egyesület 2013 óta végez társadalmi munkát, kiknek célja a városi szintű összefogás a környezetvédelméért. Az egyesület munkája során foglalkozik a természet és az épített környezet védelmével: a környezettudatos magatartással, a környezetért felelős életvitel hatékony és eredményes megalapozásával, környezetszépítéssel, a tudatos fogyasztással, hulladékcsökkentéssel és az újrahasznosítással. Megvalósítandó "Zöld lépések" - Fókuszban az újrahasznosítás projektjük során diákok bevonásával szabadtéri sakktáblát és hozzá két ülőalkalmatosság készítését tervezik pillekőből. Programjuk másik részeként Ádám és Éva Flakonbáb Alkotóműhely néven műanyag flakonokból műhelymunkában emberpárok készítenek el, melyből kiállítást terveznek.