A HÓNAP EMBERE

„Jó az irány, a helyemen vagyok” - Nemes Réka

 

Manapság sokszor hallunk aggodalmas véleményeket arról, hogy fiataljaink nem elég önállóak, nincsenek céljaik, csak sodródnak a világban. Ugyanakkor szerencsés ország is vagyunk, rengeteg tehetséggel, akik éppen az ellenkezőjét bizonyítják: keményen megdolgoznak céljaikért. Nemes Réka fuvolaművész is azon fiatalok közé tartozik, akikkel öröm és felüdülés találkozni. Lelkesen éli és tartalommal tölti meg élete minden percét. Örömmel dolgozik, alkot, kitartóan küzd a célokért, amelyeket igencsak bátran tűzött ki maga elé.

 

 

Négyévesen eldöntötted, fuvolázni szeretnél, 9 éves korod óta pedig ez a hangszer az életed. Egy kisgyerek hogyan tud ilyen döntést hozni és kitartani mellette?

 

Sokáig az adott lendületet, hogy a fuvola szerelem volt első látásra. Képes voltam akár egész álló nap gyakorolni. Kamaszkoromban aztán jócskán lankadt a lelkesedés, kezdtem kötelességnek érezni. Akkoriban azt is megkérdőjeleztem, valóban a zenei pályát akarom-e. Aztán úgy döntöttem, adok ennek egy esélyt. Kecskeméten a Kodály Konzervatóriumban intenzív és izgalmas időszak következett, amit hozzám hasonló múltú, érdeklődésű emberek között élhettem meg. Ez megerősített abban, hogy jó az irány, a helyemen vagyok. Azóta is tart ez az érzés és ez a lendület. Nagyon komolyan veszem amit csinálok és elmélyült munkával a lehető legtöbbet akarom kihozni magamból.

 

 

Ha nem zenei pályára lépsz, akkor mit választottál volna? Nemes Réka

 

Nagyon érdekel a pszichológia, ezen belül is a művészetterápia. Szintén nem kultúrától távoli irány a rendezvény és koncertszervezés. A zenei menedzsment még mindig érdekel, tervezem is, hogy tanuljak ilyesmit, a több lábon állás jegyében. Otthon vagyok az előadóművészet világában, jól ismerem a zenei korszakokat, a műveket, így az előadásmódjukra vonatkozóan is szívesen dolgoznék ki egyedi, kreatív megoldásokat.

 

 

A zenei tanulmányok során milyen kihívást jelentett a színpadon való jelenlét, az egyéniségednek leginkább megfelelő saját stílus formálása?

 

Először is megpróbáltam megtalálni azt a korszakot, amiben igazán kibontakozhatom: ez pedig a XX. század és a Romantika. Tudni kell, hogy a fuvola az a hangszer, amely a leginkább lehetővé teszi az egyedi hangképzést. Úgy húszéves koromra alakult ki a saját egyéni játékstílusom, amikor már éreztem, hogy miért az adott dinamikával játszom, hogyan formálom a hangot, vagy miért késleltem egy adott pillanatban. A karakteremből előadóként a gyorsaság fakadt, idővel tanultam meg az elmélyültebb odafigyelést. Ugyanakkor nagyon fontos a hibátlan és felszabadult játék, ami soha nem lehet rutin, hisz ha én nem élvezem a játékomat, a közönség sem fogja. Emellett a színpadi jelenléten esztétikai szempontból is dolgoztunk. Hisz épp annyira fontos, mint a technikai tudás. Ugyanakkor figyelni kell a finom egyensúlyra, nem szabad, hogy a megjelenés elvonja a figyelmet a játékról. Ez – nevezhetjük akár show elemeknek is az öltözéket, cipőt, frizurát, sminket stb. – soha nem lehet elsődleges fontosságú.

 

 

Régóta önálló döntéseket hozol, 23 évesen magad irányítod az életed. Hogyan alakult ez így?

 

Nagyon szerető szüleim vannak, akik mindenben támogatnak, de hamar önálló lettem. Tizenhat évesen költöztem Kecskemétre, ez is segítette a folyamatot. A szüleim nem zenészek, magamnak kellett intéznem az ösztöndíjakat, fellépési lehetőségeket. Kétségtelenül nélkülözhetetlen segítséget jelentett a pályámon a MOL Új Európa Alapítvány támogatása, amely lehetővé tette számomra a fuvolám és egy piccoló megvásárlását, valamint versenyeken való részvételt, ami utazás-, szállás- és nevezési díjjal jár. Csupán a hangszer pár évente szükséges karbantartása kerül 150 ezer forintba.

 

 

Réka hamarosan diplomázikMárciusban diplomázol, utána hogyan tovább, mik a terveid?

 

Nagyszerű volna, ha zenekarban játszhatnék, de örömmel dolgoznék kamarazenekari felállásban is. Van egy duónk Bress Bálint gitárművésszel közösen, vele szintén szeretnénk felvételeket készíteni, koncerteket adni. Zenészeknél nem ritka, hogy a huszonéves korukat végigtanulják. Ha találok ösztöndíj lehetőséget erre is nyitott vagyok. Sokat jelent, ha más tanárokat megismerhetek, és minél több tudásra tehetek szert. Mindezek segítenek tovább alakítani, fejleszteni a stílusomat. A tavalyi németországi ösztöndíjam alatt szerzett tapasztalatokból is sokat profitálhattam: ők nagy hangsúlyt fektetnek a technikára, a hangképzésre, ami sokat hozzáadott a muzikálisabb hazai alapokhoz. Érdekes volt látni azt is, hogy míg a németeknek a zenélés inkább munka, nálunk a zene szeretete jellemző, és kevésbé van előtérben, hogy kapunk-e érte pénzt. A hosszabb távú terveimben mindenképpen szerepel a tanítás, középiskolában vagy egyetemen, emellett könnyebben megvalósítható, hogy családom lehessen, ami szintén fontos a számomra. Addig is nagyon élvezem a fiatalságomat, ami igazán tartalmas, és soha egy percét sem bánom meg egyik napomnak sem.

 

 

 

Nemes Réka (1992)

9 évesen kezdett fuvolázni Pilisborosjenőn, Matuz Gergő növendékeként. 14 éves korától a Weiner Leó Zeneművészeti Szakközépiskola diákjaként, majd a kecskeméti Kodály Konzervatóriumban Berényi Beánál folytatta tanulmányait. 2010-ben az Országos Elek Tihamér Fuvolaversenyen 2. helyezést ért el, és különdíjban részesült. 2012-ben a 12. Chieri Nemzetközi Zenei Versenyen 3. helyezést ért el. Fuvolatudását Emmanuel Pahud, James Galway és Christian Studler kurzusain fejlesztette. 2014-ben BA diplomát szerzett a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, ahol tanára dr. Oross Veronika volt. 2014-15-ben ösztöndíjjal Németországban tanult a Hochschule für Musik und Theater "F. Mendelssohn Bartholdy"-n.

A MOL Tehetségtámogató Program 2010-ben fuvola, 2012-ben piccolo fuvola vásárlásához segítette hozzá, 2013- és 2014-ben pedig nemzetközi versenyeken való részvételét támogatta. 2014-ben részt vett a Virtuózok c. tévés komoly zenei tehetségkutató programban, ahol a középdöntőig jutott.