A HÓNAP EMBERE

Görbe Soma: „5 évesen két óra alatt megtanultam biciklizni, és utána felültem a motorra”

 

 

Kedves, mosolygós, nyílt tekintetű fiú, aki minden kérdésre profin válaszol. Görbe Soma a motorsportot ismerőket és nem ismerőket is egyaránt elbűvöli személyiségével. De amire ő ennél sokkal büszkébb, hogy 12 évesen korosztálya egyik legjobbja a nemzetközi pályákon is. A MOL Tehetségtámogató Program versenyzője a félelmet nem ismeri, mert annál a kihívás sokkal jobban hajtja.

 

 

Abban, hogy ötévesen felültél a motorra, szerepet játszhatott, hogy apukádat mindig láttad otthon motorokat építeni.

 

Sokat néztem, ahogy dolgozik, és eleinte azzal játszottam, hogy eldugtam a szerelőkulcsait. Amikor apu kapott egy kismotort az egyik barátjától, akkor minden évben megnéztem, mikor érem el a fékkart. Ötévesen végre elértem, de apu akkor azt mondta, előtte legalább tanuljak meg biciklizni. Két óra alatt megtanultam, és utána azonnal kipróbáltam a motort a kertünkben. Onnantól elkezdtünk kispályára járni gyakorolni.

 

Most sem vagy még nagytermetű, de hogyan tudtad már ötévesen megtartani a motort?

 

Akkor még automata váltós kis PW Yamaha gyerekmotort kaptam, ami körülbelül 50 kiló lehetett, én meg nagyjából 20 kiló. Ez az arány mára annyit változott, hogy a mostani 84 kilós motor súlyának felénél már egy kicsivel több vagyok. De a Spanyolországban és Portugáliában zajló European Talent Cup versenyeken még így is súlyozni kell a motoromat, mert olyan pici vagyok hozzá. Búvár ólmokat kötöttünk a motoromra, hogy elérjem a kötelező minimum súlyt. Ezeket szigorúan szokták ellenőrizni, mivel a juniorokra is ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a MotoGP világbajnokságon a felnőtt versenyzőkre. A Talent Cup egyébként gyakorlatilag egy világbajnokság, ahonnan az igazán tehetségeseknek már egyenes útja van a MotoGP-ig. A Talant Cup futamait egyébként a menedzserem, Stefano Favaro jóvoltából a magyar nézők is figyelemmel kísérhetik a SpílerTV csatornán.

 

 

Milyen a mostani motorod?

 

A mostani egy Honda NSF 250R MOTO3 , négyütemű, gyárilag negyvennyolc lóerő, de nekem fel van tuningolva 52-re elektronikával és kipufogóval. 12-től 17 éves korig lehet vele a kategóriában versenyezni. A végsebesség 230 km/h, és az Aragonban mért topspeed nekem már 227 km/h volt.

 

Egy kétszer akkora motorral száguldva soha nincs benned félelemérzet?

 

Gyerekként nincs bennünk félelem, mind nyerni akarunk. Nem kezdek azon gondolkozni, hogy mi van, ha eltöröm a karom, és nem tudok dolgozni. De tényleg veszélyes tud lenni, amikor például egy kanyarban negyvenen fordulunk egyszerre. Itt másfél másodpercbe több mint 31 versenyző fér bele. És ha te jó vagy, akkor is előfordulhat, hogy valaki előtted csúszik ki. De észnél vagyok, nagyon figyelek, meg persze sokat gyakorolok fizikailag és mentálisan is. De észnél vagyok, nagyon figyelek, meg persze sokat gyakorolok fizikailag és mentálisan is. Rengetegszer megyek végig a pályán fejben is, a mozdulatokat gyakorolva ugyanúgy végigjátszva, ahogy azt majd élesben kell. Ilyenkor minden kanyar és mozdulat a kisujjamban van, ez ad magabiztosságot.

 

 

Az esés-kelés kicsit az élet része, de neked ezt még jobban meg kell tanulnod. Meg lehet tanulni a motorral jól esni?

 

Igen, meg lehet, én ráadásul korábban judóztam, és ott is tanultam már az esést. De nagyon profi védőfelszerelések vannak már, ami tényleg sok mindentől megvéd. A légzsákos ruháknál, ha elér egy bizonyos ütéshatárt a ruha, akkor a légzsákok felfújódnak. Viszont ebben a sportban természetes is, hogy feszegetjük a határokat. A kisujjam most nem működik, nem tudom rendesen behajlítani és használni, mert pár éve esés közben a motor kormánya felsértette, amit most még egy esés ugyanúgy megütött. Egy ideig most négy ujjamat használom. De én ilyenkor simán versenyzek tovább.

 

Már említetted, hogy Talmácsi Gábor korábbi menedzsere, Stefano Favaro is látott benned fantáziát, és idővel a szárnyai alá vett. Hogy érted ezt el?

 

Amikor először kapcsolatba kerültünk Stefanoval csak tanácsot kértünk tőle, hogy szerinte merre menjek tovább, inkább külföldi vagy hazai versenyekre készüljek. Két évig jártunk hozzá, és idővel azt mondta, hogy szeretne támogatni. Ez a 2016-os olasz bajnokság után történt, ahol én vendégmotoros voltam a super finale-én Olaszország legjobbjai között, és a korcsoportomban negyedik lettem. Stefano nagyon sokat segít, és gondját is viseli a csapatának. Létrehozta a Sport and Events Management Academy-t, ahol sok támogatást ad nekem. Amikor külföldön versenyzünk, a hosszú napok végén mindig ragaszkodik hozzá, hogy finom vacsorát főzzön a kis csapatnak és körbeüljünk megbeszélni az aznapi dolgokat.