A HÓNAP EMBERE

Az önzetlen adást tanulják a diákok a közösségi szolgálatban - Antalóczy Béláné

 

 

Az Új Európa Alapítvány KÖSZ! néven új pályázati programot indított azzal a céllal, hogy elősegítse a 9-11. évfolyamos középiskolás diákok számára kötelező iskolai közösségi szolgálat megvalósítását. Kérdéseinkre ezúttal Antalóczy Béláné, a kőbányai Szent László Gimnázium könyvtárpedagógusa, az iskola koordinátor-tanára válaszol.



Mi a feladata az Iskolai Közösségi Szolgálat (IKSZ) koordinátor tanáraként?


Picit talán ijesztő lesz, ha felsorolom őket, de erre mind nagy szükség van, hiszen az iskolai közösségi szolgálati projekteknek sok szereplője van. Ide tartozik kidolgozni az IKSZ menetét az iskolánkban, a hivatalos okmányok – együttműködési megállapodás, jelentkezési lap, napló – készítése, nyilvántartása, folyamatos tájékoztatás az iskola honlapján. Vezetnem kell továbbá a tanulók közösségi szolgálatos óraszámait az ún. Diginaplóba. Szervezek IKSZ-börzéket, folyamatosan tájékoztatom a diákokat. Feladataim közé tartozik az aggódó szülők megnyugtatása is. Mindez sok-sok óra plusz munkát jelent, amit csak a kollégák segítségével tudok jól csinálni.

 

Miért tartja fontosnak az Iskolai Közösségi Szolgálat bevezetését?

Iskolai közösségi szolgálat

Jó néhány reprezentatív országos vizsgálat készült a népesség testi és lelki állapotáról, életminőségéről, amelyekből az derült ki, hogy a testi-lelki bajaink értékvesztéssel, céltalansággal vannak összefüggésben. A megkérdezettek olyasmiket fogalmaztak meg, hogy „az ember egyik napról a másikra él”, „nincs értelme előre tervezni”, „alig tudok eligazodni az élet dolgaiban” stb. Hála néhány pozitív kezdeményezésnek, sokan konkrétan is tettek már azért, hogy a negatív életérzésekkel szemben az élet értelmébe vetett hitet helyezzék előtérbe. Fontosnak tartották, amit Kopp Mária úgy fogalmaz meg, hogy az ember önmagát megvalósítani csak abban a mértékben képes, amennyire megfeledkezik önmagáról, vagyis amilyen mértékben képes magát odaajándékozni. Meggyőződésem, hogy a közösségi szolgálat óriási lehetőség a diákoknak arra, hogy ezt az önajándékozást megtapasztalják. Ha átélik a nagylelkű segítségnyújtás örömét, elsajátítják majd az önző kis dolgok feladásának képességét is. Egyben nyitottabbak, kezdeményezőbbek lesznek, a sikerek nyomán nő az önbizalmuk, a sok jó tapasztalat pedig segítheti őket a pozitív látásmód elsajátításában, és így nagyobb eséllyel válnak majd kiegyensúlyozott, boldog felnőttekké.

 

A Kőbányai Szent László Gimnáziumban milyen visszhangokat váltott ki az IKSZ bevezetése?


Kezdetben jó néhány morgolódó diákot hallgattam végig, akik azt kérdezték – „Minek ez?” De igen gyorsan megváltozott a véleményük. Volt, aki egyenesen úgy fogalmazott: „Végre értelmes dologgal foglalkoztam a hétvégén.” A kissé kényszeredett indulás után, amit a „kötelező” jelleg váltott ki, sokan rájöttek, hogy csak rajtuk múlik, hogyan profitálhatnak mindebből. Van olyan diákom, aki a pályaválasztásra gondolva próbálja az 50 órát úgy elosztani, hogy minél több területet megismerjen. 811 diákunkból 538-at érint a közösségi szolgálat, közülük eddig százötvenen kezdték el és eddig közel 3500 órát teljesítettek, azaz átlagosan kb. a felénél járnak a kötelező 50 órának.

 

Az Ön számára mit jelent koordinátornak lenni az iskolában?


Nagyon szeretem felkutatni a kerületi és országos lehetőségeket a diákok számára, egyszóval összekötni a szálakat. Mára több mint ötven fogadó szervezettel van kapcsolatunk. Ezt az eredményt a remek csapatként működő tantestületnek is köszönhetem. Folyamatosan kölcsönösen segítjük egymást a kollégákkal, az igazgatónkkal. Minket magunkat is alakít, gyarapít ez a munka. Kifejezetten élvezem, hogy új embereket ismerhetek meg és a különbözőségeink ellenére gazdagítjuk egymást. Az, hogy látom mások nehézségeit, észrevétlenül kinyit engem is, és jó érzés, hogy tudom ezzel nemcsak a saját kis világomat építem, hanem azon dolgozhatok, hogy a tágabb világ szebb és békésebb legyen.