A HÓNAP EMBERE

A közösségi szolgálat nyitottságra nevel - Meszleny Eszter

 

 

A MOL Új Európa Alapítvány KÖSZ! néven új pályázati programot indított azzal céllal, hogy elősegítse a 9-11. évfolyamos középiskolás diákok számára kötelező iskolai közösségi szolgálat megvalósítását. A pályázatra a diákokat fogadó civil szervezetek jelentkezhetnek. A közösségi szolgálatot bemutatva, kérdéseinkre ezúttal Meszleny Eszter, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat közösségi szolgálati koordinátora válaszol.

 

 

Mit jelent a Máltai Szeretetszolgálatban végzett koordinátori munkája?

Az a feladatom, hogy kidolgozzam, a szeretetszolgálat különböző tevékenységi területein hogyan tudunk diákokat fogadni az Iskolai Közösségi Szolgálat keretében. Egyfelől koordinálom, hogy az intézményeink annyi gyereket fogadjanak, ahánnyal érdemben foglalkozni tudnak, és akiknek a segítségére valóban szükségük van. A felnőtt önkénteseinkről tudjuk, hogy képesek önállóan megtalálni a feladatukat, a gimnazistákat még irányítani, segíteni kell. Másfelől tartom a kapcsolatot azokkal az iskolákkal, akik területileg hozzánk közel vannak. Igyekszünk egy iskolához egy intézményt beosztani, hogy hosszútávon is tervezhető legyen az együttműködés.

 

 

Milyen helyeket ajánlanak a diákoknak?

Nálunk leginkább rászoruló emberekkel lehet foglalkozni. Népszerű a hajnali kenyérkenés a Széll Kálmán téren, valamint a tea-járat, amit a téli krízisidőszakban szervezünk. Itt hallják a diákok a náluk csupán 2-3 évvel idősebb hajléktalant, vagy a 80 éves bácsit, akik beszámolnak róla, hol töltötték az előző éjszakát. Olyan is akad, aki azért a 2 pohár teáért a város másik feléből jön. A diákok választhatják még a Málta játszótereket. Játszótér programEzek mindegyike lakótelepeken működik, fedett játszóházakkal, ahol a „Játszva megelőzni” című programunk jegyében pedagógusok foglalkoznak az amúgy csellengő, bandázó gyerekekkel. Ugyancsak gyerekekkel lehet foglalkozni a Családok átmeneti otthonában, amelyet azoknak a családoknak tartunk fönn, akiket az utcára kerülés veszélye fenyeget. Ezeken kívül időslátogatásra jelentkezhetnek még a diákok.

 

 

Hozzátartozik a munkájához a diákok felkészítése, azaz érzékenyítése. Miért fontos ez?

A felkészítés során arról beszélgetek a gyerekekkel, mit jelent a szegénység. Ez nem csak anyagi természetű lehet, ide tartozik a magány, vagy az elszigeteltség, amikor valaki nem lát a maga szűk keretein túl. Beszélek a közösségi szolgálat lényegéről: váljunk nyitottakká a környezetünkben levő nehézségekre, és ismerjük fel, hogy esetleg általunk is megoldhatók. Felfedezhetjük, hogy a világ attól lesz jobb, ha nem pusztán elvárásaink vannak mások felé, hanem mi magunk felelősséggel teszünk érte.

 

 

A diákok hogy fogadják mindezt, mik a tapasztalatai?

Az egyik iskolában eddig is volt önkéntesség, a másikban a szó is új. Nagy a merítés. De én szeretem a kamaszokat. Világmegváltó fázisban vannak, és úgy gondolják, körülöttük minden rossz. Viszont, ha meg tudjuk értetni velük a jelenséget – mit jelent a magányos öregkor, a széthullott családok gyerekeinek sorsa – átfordíthatók. Megértik, hogy a maguk eszközeivel segíthetnek. A legfontosabb, hogy olyan területre kerüljenek, ahol azt érzik, valóban szükség van a munkájukra. Arra is figyelünk, hogy ne legyen monoton a feladat. Fontos, hogy kedvük legyen mindehhez, és ne ellenállást szüljön az általuk végzett szolgálat. A gyerekek alapvetően nyitottak minderre. Természetesen sokat számít, ha az iskola, az osztályfőnök is támogatóan áll mögöttük.

 

 

A Máltai Szeretetszolgálat egyik játszótere

 

Milyenek a diákok visszajelzései?

A számos kedves történet közül az egyik az volt, amikor egy idős kémia tanár nénihez egy olyan kislány került, aki bukásra állt a kémiából. A három hónapos látgatás alatt a néni korrepetálni kezdte a kislányt, aki hármasra javított év végére. Olyan is előfordult, hogy az egyik hajléktalant nagyon megkedvelték a diákok, és amikor a bácsinak nem maradt vacsora, maguk vettek neki zsömlét. Én pedig ilyenkor nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy tanárként egy szeretetszolgálatban találtam meg a helyem, és azért dolgozhatom, hogy a felnövő nemzedék megtalálja a segítségnyújtás lehetőségét.

 

 

(fotók: www.maltai.hu)