A HÓNAP EMBERE

„A korrepetálóknak is szükségük van ventillációra” - Herner Ákos

 

A LIONS Házban folyamatosan tudatosítják az önkénteskedő diákokban, hogy más tanulók korrepetálása, a ház kitakarítása, az avar felsöprése, a ruhás zsákok összepakolása, mind egyformán értékes segítséget jelent. A legfontosabb szabály, hogy szívből csinálják, felelősséggel. Egy amerikai világszervezet részeként működő Pécs-Normandia LIONS Club céljairól Herner Ákos szakmai vezetőt kérdeztük. Munkájukat a KÖSZ! Program támogatja.

 

 

 

Milyen helyi problémára akartatok először megoldást találni?

 

 

A Pécs-Normandia LIONS Club fő tevékenysége az, hogy a Pécsi Gyermekklinika Onko-hematológiai Osztályán kezelt gyermekek szülei részére ingyenesen szállást nyújtson. Az egyesület azért jött létre, hogy ha egy gyermek hosszabb kezelésben részesül a kórházban, akkor a szülei, akik nem tudnak, illetve nem akarnak hazautazni a kezelés időtartama alatt, mindig a gyerek közelében tartózkodhassanak. Törvény szabályozza, hogy a 14 év alatti beteg gyermek szülője jogosult szállásra és napi háromszori étkezésre. Ezzel a kórházak erősen küzdenek, mert a megvalósításnak fizikai akadályai vannak. Az állami feladatot megpróbáltuk részben magunkra vállalni, mert azt láttuk, hogy a szülők egyéb lehetőség híján, a kórházi folyosón vagy a közeli parkokban aludtak. A LIONS házban 1994 óta kezdetben 2 ágyon, de a folyamatos bővítéseknek köszönhetően 2010 óta 10 szobában 28 ágyon tudnak térítésmentesen pihenni a kórház közelében.

 

 

 

Hogyan jött a másik segítő terület?


Az itt alvó szülők elszállásolásán kívül nem volt nappali funkciója a háznak, ekkor gondolkodtunk el azon, hogy milyen területen lehetne még segíteni. 2010-től Családi napközi – 2017-től Alternatív Napközi – keretében korrepetálást kezdtünk megszervezni a tanulási nehézséggel és/vagy motivációs problémákkal küzdő gyerekek számára. Így lett kettős tevékenysége az egyesületünknek, melyek egyébként nem kapcsolódnak szorosan egymáshoz.

 

 

Korrepetálás

 

 

Egyértelmű volt, hogy jól tanuló diák korrepetálja a tanulásban lemaradt diáktársát, nem pedig egy felnőtt tanár?

 

Először még csak kis csoportban, hét fővel indult el a családi napközi, de mivel szerettünk volna minél több fiatalt bevonni a programba, egy idő után az iskolai közösségi szolgálat kézen fekvő kapcsolódási pontnak tűnt ahhoz, hogy diák segítsen diáknak. Ezzel mindenki nyer: a korrepetált általános iskolás gyerek egy korban hozzá közelebb álló középiskolástól tanulhat, aki közben ezzel aktív önkéntessé válik. Sok esetben kiemelkedően jól működő kapcsolat alakul ki kettejük között.

 

 

Könnyen elfogadják egymást a diákok ebben a diák-tanár viszonyban?

 

A korrepetálást végző diákot először mindig tájékoztatom a korrepetálandó diák hátteréről, nehézségeiről, hogy személyesebb hozzáállás alakuljon ki benne, ezzel jobban tudjuk őt is motiválni. Ez általában olyan jól működik, hogy gyakran elidőznek egymással a korrepetáláson túl is, és kialakul egy minőségi kapcsolat, ez utóbbi pedig majdnem mindig sikerhez vezet, így egyáltalán nem probléma, ha partneri viszony alakul ki közöttük. Különösen igaz ez a nyári pótvizsga felkészítő programunkra, ahol egy iskolai közösségi szolgálatos diák hetente körülbelül 3-4 alkalommal jön hozzánk, és alkalmanként 4-5 órát foglalkozik egy korrepetálttal, hiszen a pótvizsgákra csak egy hónapjuk van felkészülni.

 

 

Hogy látjátok, milyen hatással van rájuk ez a rendszeresség?

 

Nem csak a korrepetált, hanem a korrepetálást végző önkéntes diák is sokat megtanul közben saját magáról, saját határairól, türelméről – erre általában nem is számítanak előtte. Előfordul, hogy ők is dühösek lesznek, ha a másik nem érti meg, mikor már sokadszorra magyaráz el neki valamit. A korrepetálóknak is szükségük van ventillációra, így őket is ugyanúgy meghallgatjuk, mint a tanulókat. Többségében sikerül a pótvizsga, és olyankor a korrepetáló diák is örömmel, elégedettséggel távozik, mert közvetlenül látja a munkája eredményét, és tudja, hogy nemes dolgot tett.

 

 

Mik a legfontosabb elvek a LIONS Házban?

 

Fontosnak tartjuk a kommunikációt és a közös munka előkészítését akár segítő, akár korrepetáló diákról van szó. Az iskolai közösségi szolgálatot végző középiskolásoknak meg akartuk mutatni, hogy a korrepetálás mellett van sok egyéb feladat a házban, amibe be lehet kapcsolódni. Függetlenül attól, hogy a diák tanít, takarít a házban vagy levelet söpör, számunkra csak az a fontos, hogy a munkáját becsülettel elvégezze. Bármit is csináljon, mindig visszajelzünk, hogy a mi szemünkben értéket képvisel, és teremtő munkát végez. Egyik munka sem alárendeltebb a másikhoz képest. Ha a gyerek szívvel-lélekkel csinálja a feladatát, akkor azon rajta hagyhatja a kéznyomát.

 

 

Közösségi szolgálatos diákok

 

 

Mit jelent a LIONS Club világszinten?

 

A LIONS mozgalom épp idén száz éves, 1917-ben indult el Chicagoból. A fő célja az volt, hogy az első világháborús, sérülést szenvedett, megvakult veteránoknak nyújtson segítséget. A LIONS mozgalom ma 206 országban van jelen, és elsősorban a látás van a tevékenysége fókuszában, a LIONS mozgalomhoz köthető a fehér bot is. Emellett az egyes országokban és városokban mindig a legégetőbbnek tartott társadalmi szükségletet próbálják a klubok kielégíteni. Csak Magyarországon 45 LIONS Club van, amelyek szintén a lokális problémákra próbálnak érdemi választ adni.