A HÓNAP EMBERE

2013. április Megyimóreczné Schmidt Ildikó

 

„Ha a növendék érzi a tanárból sugárzó zeneszeretetet, akkor benne is kialakul, majd egyre erősödik a zene iránti vágy” – vallja a MOL Tehetséggondozásért Díjjal kitüntetett Megyimóreczné Schmidt Ildikó, a pécsi Liszt Ferenc Zeneiskola és a Pécsi Művészeti Gimnázium zongoratanára. Közel 30 éve tanít elkötelezetten, a növendékei által országos és nemzetközi zongoraversenyeken elért számtalan dobogós helyezés, nívódíj bizonyítja, hogy munkájának beérett a gyümölcse.

 

 

Miért a zongorát választotta hangszerének, és miért a tanítást hivatásának?
A története gyerekkoromra nyúlik vissza – édesapám tanult énekelni és autodidakta módon zenélt több hangszeren, így volt otthon pianínónk is. Lestem, amikor énekelt és zongorázott. Alig vártam, hogy megüresedjen a hangszer, hogy én is odaülhessek. Mivel a falunkban nem volt zeneiskola, elvitt egy kedvesnővérhez, aki zongoraoktatással is foglalkozott, nála ismerkedtem meg az alapokkal. Hamar elhivatott lettem a tanítás iránt is, 9-10 évesen már játékból tanítottam a babáimat, az elképzelt növendékeimet.

 

Mi történik az első órán, amikor egy új tanítvánnyal találkozik?
Nagyon fontos, hogy megismerjem a növendéket, és feloldjam a belső gátlásait. Mert ha szorong, a tudásának a felét nem tudja visszaadni. Ez a feloldás észrevétlenül történik. Ha a növendék megérti, hogy segíteni szeretnék, számára is öröm lesz az együttlét, és ebben a légkörben már bármi jót alkothatunk.

 

Sok tehetséges fiatal bontakozott ki az Ön támogatásával – hogyan ismeri fel a kivételes képességű gyerekeket?
Egy ilyen gyermeknél azonnal érezhető, hogy mennyire fontos számára a zene. A figyelméből, érdeklődéséből, tekintetéből vagy éppen a hallgatásából. Persze figyelem azokat a tulajdonságokat, amelyek a jó muzsikussá váláshoz szükségesek: a jó hallást, az érzékenységet, kreativitást. A muzikalitás a rendkívüli tehetségeknél már korán megmutatkozik. Nagyon fontos, hogy figyeljünk a növendékekre, meghallgassuk őket, ötleteiket ne alárendelt véleményként kezeljük. Így alakul ki egy nagyon érdekes hármas kapcsolat a diák, a tanár és a zeneszerző között.

 

Olyan tanítványokkal is foglalkozik, akik nem zenei pályára készülnek?
Közel harminc évet tanítottam alapfokon, ahol a diákok nem feltétlenül váltak zenésszé. Reményeim szerint viszont mindannyian zeneszerető emberek lettek. Az utóbbi három évben a Pécsi Művészeti Gimnáziumban tanítok főállásban, így most megfordult az arány kifejezetten a tehetségesek felé. Jelenleg a zeneiskolában is „B” tagozatos, azaz többnyire zenei pályára készülő növendékekkel dolgozom.

 

Említene olyan eredményt, sikert, amire igazán büszke?
Én nem szeretnék büszke lenni, a tanári munkámban folyamatosan alázatra nevelem magamat és a tanítványaimat. Nagy boldogságot jelent nekem, ha egy gátlásosabb diákot sikerül „kinyitni”, és szárnyalni láthatom. De az is nagy öröm, amikor egy kivételes tehetséggel olyan elmélyült munkát folytatunk, hogy megszűnik számunkra az idő, és belefeledkezünk abba, amit csinálunk. És természetesen az is öröm, ha szépen szerepelnek a gyerekek.

 

A versenyek alatt ki izgul jobban, a diák vagy a tanár?
Ezeket a megmérettetéseket általában több koncert, fellépés előzi meg, így a versenyen már érettebbek a darabok, felszabadultabb a gyerekek játéka. Ilyenkor még nagyobb örömet jelent a játék. Ha tudatosítjuk, hogy nem az eredmény a lényeg, hanem a szép muzsikálás, a mások megörvendeztetése, akkor kisebb lesz a belső stressz.

 

Az élmények mellett milyen pozitív hatásai vannak a zenei versenyeknek?
A versenyek bizonyos növendékekre nagyon lelkesítően hatnak, olyan benső tartalékokat mozgatnak meg, amiket rendes körülmények között szunnyadni hagynának. Még nagyobb kitartásra, akaraterőre van szükségük, még nagyobb összeszedettségre, koncentrációra, empátiára, még több ötletre – tehát mindenképpen gazdagítja őket. A versenyek rossz hatásait is kezelni kell, fontos, hogy egészséges mértéket tartsunk bennük. Hiszen csak állomások, nem végcélok!

 

Új Európa Alapítvány

 

Megyimóreczné Schmidt Ildikó

 

Megyimóreczné Schmidt Ildikó

 

Megyimóreczné Schmidt Ildikó