A HÓNAP EMBERE

2012. február, Schrőterné Vári Anita

 

 

 

 

Kutyával az emberekért

 

 

 

Schrőterné Vári Anita terápiás kutyavezető, segítő kutya kiképző, a Szombathelyen és környékén tevékenykedő Négylábúak az Emberért Alapítvány (NEKA) vezetője. Látogatásunk során Anitától megtudtuk, hogy a sérült gyerekek körében milyen sikereket lehet a kutyák segítségével elérni. A szakember egy izgalmas, ám még kevésbé ismert sport, a paragility világába is bevezetett minket.


 

 

 

 

A Négylábúak az Emberért Alapítvány kuratóriumának elnökeként 2004 óta foglalkozol kutyás terápiával. Hogyan figyeltél fel az állatasszisztált terápiás módszerre?

Magyarországon az ezredforduló környékén indult el a kutyaterápiás mozgalom, én akkor az egyik kutyás újságban olvastam a kutya terápiás alkalmazási lehetőségeiről. Elkezdett érdekelni a téma, és a családommal vettünk egy labradort. A kutya terápiás hatását a kezdetektől fogva magunkon is tapasztaltuk - amikor kivittük sétálni a mezőbe, erdőre, csodálatosan megnyugodtunk.

 

 

És miben segítik, hogyan fejlesztik a négylábúak a sérült gyerekeket?

A kutya nem egy konkrét készséget fejleszt, hanem ő a motivációs forrás, amely a sérült gyerekeket a foglalkozások során a munkavégzésre ösztönzi. A kutya jelenlétében a gyerekek kezelhetőbbek, és szívesebben végzik a feladatokat.

 

 

Kutyás terápia Szombathelyen - Schrőterné Vári Anita

A személyes érdeklődést hamarosan szakmai elköteleződés követte. Hogyan jutottál el az alapítvány létrehozásáig?

 

Budapesti és debreceni szakmai szervezetekkel egyeztettem, közben egyre lelkesebb lettem, szerettem volna Szombathely környékén is meghonosítani a kutyás terápiát. Kimentem a kutyaiskolába, ahol megismertem olyan harmonikus kutya-gazda párosokat, akik később önkénteseink lettek. 2004-ben három vizsgázott segítő kutyával jött létre az alapítványunk, jelenleg már 11 kutyával, 5 terápiás kutyavezetővel és 17 további szakemberrel, önkéntessel járjuk a Szombathely környéki gyógypedagógiai intézményeket.

  

 

 

 

 

 

Az imént a foglalkozáson láttuk, hogy több "szereplője" is van a kutyás terápiának. Kinek mi a feladata?

 

A foglalkozásokon a célcsoport - a mi esetünkben a fogyatékkal élő gyermekek - mellett jelen van a gyerekcsoport gyógypedagógusa, a terápiás kutya és a kutyavezető. A gyógypedagógus a foglalkozás alatt terapeutaként tevékenykedik, a jelen lévő egy-vagy több kutyáért pedig én vagyok a felelős. A fejlesztő feladatokat a gyógypedagógussal közösen állítjuk össze és valósítjuk meg. A gyógypedagógusok többsége egyébként nyitott, és felismeri, hogy a terápiás kutyák jelenléte az ő mindennapi munkájukat, a gyerekek fejlesztését segítik.

 

 

Igen költséges a kutyák vizsgáztatása, állandó egészségügyi ellátása, étkeztetése és a terápiás szakemberek megfizetése. Hogyan teremtitek elő a szervezet működésének anyagi hátterét?

Alapítványunk kizárólag önkéntesekkel dolgozik, tevékenységünkhöz tehát magas "önrészt" vállalunk. A kutyák ellátása és az utazási költségeink jelentenek komoly anyagi terhet, ezek biztosítására sajnos állandó állami forrás nem áll rendelkezésünkre, idén pedig még központi pályázatokat sem írnak ki. Nagy szerencsénk, hogy 2007 óta folyamatosan elnyerjük a MOL Gyermekgyógyító Program támogatását, ami nélkül idén egyáltalán nem tudnánk folytatni a terápiás munkát.

 

 

Agility foglalkozás Szombathelyen

 

 

Magyarországon a Négylábúak az Emberért Alapítvány vezette be értelmileg akadályozottak számára a kutyás paragility-t. Mi a célja ennek a kevésbé ismert, de annál izgalmasabb sportnak?

Az agility egy kutyás sport, melynek során egy akadálypályán irányítja az ember a kutyát, szalad mellette, és vezényszavakkal, kézmozdulatokkal utasítja az állatot az akadályokon való áthaladásra. A verseny célja, hogy a kutya minél gyorsabban és minél kevesebb hibával érjen végig a pályán. A paragility a fogyatékkal élő emberek agility-je. A mozgáskorlátozottak által végzett paragility már régebb óta ismert hazánkban is, értelmileg akadályozott gyermekeknek szóló paragility-t azonban elsőként a mi alapítványunk szervezett.

 

 

Hogyan fejleszti a paragility a fogyatékos gyermekeket?

Nagyon sokoldalú a paragility fejlesztő hatása. Egyik eredménye, hogy bár az értelmileg sérült gyerekeknek nehézséget okoz a folyamatos olvasás, a matematikai alapműveletek vagy a jobb és a bal kezük megkülönböztetésére, az agility során mégis megjegyzik az akadályok számát, sorrendjét, tudják, mikor hova kell menniük, emlékeznek a vezényszavakra. Ez óriási dolog. Egy másik előny, hogy fejlődik a fiatalok kapcsolatteremtő képessége: a kutyának figyelnie kell a gyerekek testbeszédét, jelzéseiket, a gyerekeknek pedig koncentrálni kell a kutya mozdulataira. Emellett fontos a testmozgásra ösztönzés. Annak ellenére, hogy a sérültek általában lassabbak, mint ép társaik, a paraligity során ők is őrült tempóban rohannak a kutya mellett.

 

 

Terápiás kutyavezetőként mi jelenti számodra az igazi siker?

Minden alkalommal vannak apróbb sikerek. Volt például egy óvodás autista kisfiú, aki félt a kutyától. Amikor bementünk a termükbe, el kellett neki barikádozni egy sarkot, és a foglalkozás alatt ő onnan nézte a többieket. Nos, a nehéz kezdet ellenére mostanra már ő is szívesen végzi a feladatokat.



Kutyás terápia - Négylábúak az Emberért AlapítványMi motivál nap mint nap, hogy járjad az óvodákat, iskolákat, és vezesd a terápiás foglalkozásokat?

Nem tudom, hogy látszott-e rajtam, de ez nekem egy felüdülés. Akármilyen csibészek is a gyerekek, nagyon élvezik a kutyás munkát, és látszik rajtuk a fejlődés. Sokszor hallom a tanároktól, hogy a gyerekek egész héten kérdezték, hogy mikor jövök már, és amikor megérkezem, az iskola előtt várnak azok is, akiknek nem lesz aznap foglalkozásuk, csak azért, hogy találkozhassanak a kutyusokkal, végigsímogathassák őket. Egyébként jobban szeretek a fogyatékos gyerekekhez járni, mint az épekhez.

 

 

Miért?

Mert őszinték, telve vannak szeretettel, nincs náluk képmutatás, sunyiság. Például a paragility versenyen bár vetélytársak, mégis szurkolnak egymásnak. Ha sikerül az egyiknek a pálya, a másik odamegy és megölelgeti.

 

 

Milyen álmod, távolabbi célod van az állatasszisztált terápiához kapcsolódóan?

Nagyon várom, hogy egyszer lehetőségem legyen létrehozni egy állatterápiás központot: egy olyan intézményt, ahol a kutya mellett több állat is jelen van, azok a hobbiállatok - mint például a tengerimalac, hörcsög, mókus - akikkel az emberek alapvetően találkoznak. És ennek a központnak a munkájába nem csak az SNI-s gyerekeket, hanem a környék iskoláinak összes gyerekét be lehetne vonni.

 

Új Európa Alapítvány

 

 

?