A HÓNAP EMBERE

20 méterre az olimpiától – Márton Anita

 

 

Itthon szinte nem akad ellenfele, mert korosztályában karrierje kezdetétől fogva verhetetlen. A súlylökésben és diszkoszvetésben is kimagasló Márton Anita a Békéscsaba Atlétikai Club Európa-bajnok, sokszoros magyar bajnok versenyzője, aki legutóbb a Gyémánt Liga dohai és rabati versenyéről, valamint a pekingi World Challenge-ről is ezüstérmet hozott. Csúcsformáját a riói olimpiára időzíti, ahol 20 méteres lökésre készül. Anita felkészülését korábban a MOL Tehetségtámogató Program, jelenleg a MOL Tehetségtámogató Program Klasszis támogatja.

 

 

Rió már nem az első olimpiád lesz. Mit jelent neked most a nyári játékokon való részvétel a négy évvel ezelőtti célkitűzéseidhez képest?

 

Négy év alatt nagyon sok minden változik egy aktív sportoló életében. Nekem az utóbbi két-három évben kezdtek látványossá válni az eredményeim, ami a fizikai és a szellemi felkészülésnek, koncentrációnak is köszönhető. Az atlétikában a dobók 27-30 éves koruk között érnek be igazán, én pedig pont most vagyok ebben a korban. 16 éve dolgozom együtt az edzőmmel, Eperjesi Lászlóval, akivel sikerült megtalálnunk azt a felkészülési ritmust, amivel jól időzíthető, hogy mikor kerülök csúcsformába. A cél a felkészülés során a 19 méter feletti eredmények stabilizálása, majd Rióban akár 20 métert is lökni.

 

 

Milyen versenyeken vagy túl és mi vár rád még a nyári játékokig?

 

Április vége óta nagyon sűrű a felkészülési időszakom. Először Montenegróba utaztunk edzőtáborba, ott két versenyen vettem részt. Ezután kezdődött a Gyémánt Liga-sorozat Dohában, és szinte rögtön indultam Pekingbe a World Challenge-re, onnan pedig egyenesen Rabatba repültem a következő versenyre. Az elmúlt három hónapban mindössze tizenöt napot voltam itthon. Most két verseny vár rám Rómában és Birminghamben, aztán az amszterdami Európa-bajnokság, ami egy következő lépcsőfok lesz az olimpiához.

 

A te esetedben egy fontos tényező a felkészülés során az is, hogy itthon szinte nem akad ellenfeled. Hogyan éled ezt meg?

 

Megszoktam, hogy itthon nincs mezőnyöm. 12 éves korom óta minden korosztályos versenyen, súlylökésben és diszkoszvetésben is, magasan a legjobb eredményeim voltak. A 19 méter körüli lökéseimhez képest az utánam következő 15 métert tud lökni itthon, ezért nálam különösen fontos, hogy külföldi versenyekre utazzak, és ott tovább fejlődhessek. Korábban gondot okozott az, hogy a korosztályosban minden évben csak egy-egy országos verseny volt idehaza, amikor pedig egy Európa-bajnokságra vagy egy világbajnokságra elmentem, akkor mélyvízben találtam magam, mert ott szembesültem a valódi versenytársakkal.

 

Mit hoz ki belőled a versenyhelyzet?

 

Én versenyen teljesítek jobban, nem vagyok az a típus, aki edzésen nagyokat lök. Általában 40-50 centit is rá tudok tenni az edzéseredményeimre egy felfokozott versenyhelyzetben. Ezért is nagyon fontos a fejlődésem szempontjából, hogy külföldi versenyeken próbálhassam ki magam a legnagyobb megmérettetések előtt. Szeretek versenyezni és szükségem is van rá, hiszen mi másért dolgoznék ilyen sokat. Emellett nagyon motiváló a világklasszis atléták sikereit is élőben látni.

 

Márton Anita

 

Azt mondod, hogy szeretsz versenyezni, a verseny viszont minden sportolónak teljesítménykényszerrel és stresszel is jár. Te ezt mindig jól kezelted?

 

Most már jól tudom kezelni, korábban nekem is voltak vele problémáim. Gyakran elizgultam a versenyeimet, és mindenre koncentráltam, csak arra nem, amire kellett volna. Én nem éreztem ilyen feltűnőnek, de a külvilág visszajelezte, hogy látszik rajtam az idegesség. Emiatt jártam is sportpszichológushoz, akinek a segítségével elsajátítottam a mentális tréning technikát. Ez annyira bevált, hogy azóta mindenkinek ajánlom, tanulja meg valamilyen úton-módon ezt a módszert. Egy világbajnokságon továbbra is ideges vagyok, de már sokkal jobban tudom kezelni.

 

A kezedben van tehét egy olyan eszköz, amivel képes vagy megnyugtatni magad, hogy aztán kizárólag a célra tudj fókuszálni?

 

Igen, ez már rutinosan működik nálam. Amikor elkezdtem megtanulni ezt a folyamatot, akkor még 20-25 percig is eltartott, de most már olyan szintre jutottam, hogy nagyjából két perc alatt el tudom érni a szükséges nyugalmi állapotot. Ez pont elég arra, hogy két lökés között egy kicsit el tudjak lazulni, át tudjam gondolni, hogy mi volt rossz az előző dobásban, mire kell koncentrálni.

 

Márton Anita (forrás: www.all-athletics.com)

 

Egy elég férfias sportágat képviselsz. Hogyan áll az ellenkező nem ahhoz, hogy te nőként ilyen kimagasló teljesítményre vagy képes a súlylökésben?

 

Ez nem okoz gondot. A női súlylökő mezőny se olyan már, mint régen. Nagyrészük külsőre is elég nőies, a fiúk pedig egyre inkább szeretik a sportos csajokat. Ahogy egyre népszerűbbek a különböző állóképesség-fejlesztő sportok, mint a Crossfit, a Kettlebell és a TRX, úgy változott meg az is, hogy a férfiak elfogadták az izmos nőket. Én nőiesnek tartom magam, a hétköznapokban is szeretek nőiesen öltözni és kisminkelni magam, amikor kimozdulok otthonról.

 

Hogyan étkezel ahhoz, hogy jó formában légy? Miből áll például egy reggelid?

 

Reggelire gyakran készítek töltött tojást, amit nagyon szeretek, miközben ez a kiadós étel kellő mennyiségű kalóriával tölt fel a megterhelő edzésekhez. Ehhez a serpenyőben négy-öt felvert tojásra sonkát vagy kolbászt, sajtot, meg egy kis zöldséget is teszek, és aztán félbehajtva összesütöm. Ha viszont kemény edzésre készülök, akkor nem szeretem, ha tele van a gyomrom. Ilyenkor csak egy málnás zabkását szoktam enni, és mikor hazaérek edzésről, olyankor eszem többet. Közvetlen verseny előtt utoljára négy órával étkezem, és akkor is csak gyorsan felszívódó dolgokat, ami nem terheli meg a szervezetet. Általánosságban pedig odafigyelek az egészséges táplálkozásra, például csak teljes kiőrlésű kenyeret eszem, amit saját magunk sütünk otthon.